Les carnets de Carine et Laurent

La dengue, c’est dingue (Hello, Aedes)

Source: James Gathany, CDC

Source: James Gathany, CDC

When we moved out of Singapore, there was one thing that we gladly left behind, or so we thought: this nagging worry about dengue fever. For quite a long time, we thought it was a somewhat distant threat (“it only happens to others”), a slightly overdone national obsession, but we experienced it first hand when Laurent caught it, a few months before we left – fortunately a rather mild version of it – and suddenly it was a lot more real. So, since moving back to France, we had forgotten all about it… happily leaving plants soaking into water for days on end… not being too bothered about mosquitoes because a mosquito bite, while annoying, is essentially harmless…

But, no. The culprit has also been seen in France in the past few years, and particularly in our region. There have been very few autochthonous cases of dengue fever or chikungunya (another tropical fever brought on by this nasty striped mosquito) so far, but Aedes albopictus, or “tiger mosquito » (as well as other mosquitoes from the Aedes genus like Aedes aegypti) is under close monitoring by French (and European) health authorities.

Our local government has recently issued this little pamphlet, which looks scarily familiar:

Dengue prevention in France...

Dengue prevention in France…

... and in Singapore

… and in Singapore

See what I mean?

 

A little note about the tittle: sorry, non-French readers, this is a (rather bad and not very original) pun which I cannot really translate into English, so I will just explain it. “Dengue” and “dingue” (which means “crazy”) have roughly the same pronunciation in French (dɛ̃ɡ). If you come across it again (as I said, not particularly original), you’ll know why!

* * *

En partant de Singapour, nous pensions avoir laissé derrière nous la crainte permanente de la dengue. Là-bas, c’est une obsession nationale, largement communiquée au public à grand renfort d’affiches dans le métro et de dépliants d’information. Pendant longtemps, nous avons observé les recommandations un peu mollement, sans trop y croire (« ça n’arrive qu’aux autres »), jusqu’au jour où Laurent  a eu la dengue (heureusement une version bénigne) et là, c’est devenu tout à coup beaucoup plus inquiétant.

En arrivant en France, nous nous sommes donc empressés d’oublier la dengue, son vilain moustique à rayures et nos bonnes habitudes singapouriennes. Ici, on ne se précipite pas pour vider les coupelles sous les pots de plantes et on ne s’inquiète pas outre mesure des quelques moustiques qui se baladent dans les chambres, car après tout, une piqure de moustique, c’est ennuyeux, mais pas dangereux, n’est-ce-pas ?

Las ! Nous découvrons avec horreur que le moustique vecteur de la dengue (et du chikungunya) se répand en France depuis quelques années, et particulièrement du côté de chez nous (le sud-est) ! Bien qu’il n’y ait eu que quelques rares cas autochtones de dengue ou de chikungunya en France à ce jour, Aedes albopictus, ou moustique-tigre (ainsi que les autres moustiques du genre Aedes, comme Aedes aegypti), est sous étroite surveillance des autorités sanitaires françaises et européennes.

Le Conseil Général du Gard a donc publié le petit dépliant présenté ci-dessus, qui n’est pas sans nous rappeler celui qui était affiché en bonne place sur notre frigo à Singapour !

 

PS : On avoue, le titre est un peu téléphoné, mais tant pis, on assume !

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *